wtorek, 14 lipca 2015

Dojrzałość szkolna a idea Akademii Dziecięcej Młodego Prymusa

Myślą przewodnią zorganizowanych zajęć jest wsparcie dzieci będących w wieku ‘poborowym’ do szkół, bądź w klasach 0-1, aby później realizowany obowiązek szkolny przynosił dużo satysfakcji
i sukcesów w nauce.

Zdajemy sobie bowiem sprawę z tego, że obniżenie wieku szkolnego nie jest korzystne dla wszystkich dzieci, które zmuszone są do pójścia do szkoły, kiedy jeszcze nie są na to gotowe. Podjęta nauka nie zawsze pozwala dziecku na dobrą adaptację w warunkach szkolnych i doświadczanie sukcesów szkolnych.
Gotowość dziecka (odpowiedni poziom rozwoju fizycznego, procesów psychicznych: poznawczych, emocjonalno – motywacyjnych i społecznych) do tego, by mogło sprostać wymaganiom i być podatne na systematyczne nauczanie i wychowanie zwane jest ‘dojrzałością szkolną’(wg St. Szumana).

Cechy dziecka dojrzałego do podjęcia wymagań szkolnych:
1.      Rozwój fizyczny:
·         Wzrost min. 120 cm, waga min. 23 kg = właściwa twardość kośćca, siła mięśni, odporność na zmęczenie, odporność na choroby.
·         Koordynacja ruchów, zdolność utrzymania równowagi, zwinność ruchów = bezpieczne poruszanie się wśród innych dzieci, przez doświadczenia ruchowe poznaje stosunki przestrzenne.
·         Sprawne ruchy rąk, płynne i skoordynowane, właściwy poziom koordynacji wzrokowo – ruchowej = właściwy poziom rysowania, pisania drobnych elementów w linijkach, odporność ręki na zmęczenie, wykonywanie precyzyjnych czynności.
2.      Procesy poznawcze:
·         Skupienie uwagi = podporządkowanie uwagi poleceniom nauczyciela,
·         Pamięć – trwałość, sterowność, duży zakres i tempo,
·         Spostrzeganie wzrokowe – analiza i synteza znaków graficznych = różnicowanie elementów, zależności między nimi, określanie stosunków ilości, wielkości, prawo – lewo, góra – dół.
·         Spostrzeganie słuchowe – analiza i synteza słuchowa, różnicowanie rymu i rytmu mowy = pisanie i czytanie
·         Myślenie – rozumienie prostych pojęć, zasad, reguł, prawidłowości = rozumienie wyjaśnień i uwag nauczyciela,
·         Mowa – porozumiewanie się mową wiązaną, odpowiedni zasób słów, prawidłowa wymowa głosek = rozumienie czytanych tekstów.
3.      Emocjonalność i motywacja:
·         Powoli opanowuje emocje i uczucia,
·         Poczucie obowiązku i odpowiedzialności za siebie,
·         Próbuje pokonywać trudności, nie zniechęca się zbyt szybko,
·         Lubi poznawać i dociekać = motywy poznawcze,
·         Kształtujące się uczucia społeczne = przyjaźnie, współczucie,
4.      Rozwój społeczny:
·         Poczucie przynależności do grupy = uwagi kierowane do klasy odnosi również do siebie,
·         Rozumie zasady i normy społeczne = stosuje je i przyswaja,
·         Dziecięcy egocentryzm przekształca się na rzecz motywów prospołecznych,
·         Uczy się współżycia społecznego z rówieśnikami,
·         Zdolność do porównywania siebie z innymi = samoocena (kim jestem, na co mnie stać, jaki jestem w relacjach z innymi).

Podjęcie nauki szkolnej przez dzieci niedojrzałe, u których w okresie 6 mcy nie dojdzie do przyspieszenia rozwoju w ww funkcjach doświadczają trudności w opanowaniu materiału szkolnego z powodu braku zdolności do sprostania wymogom edukacji i rygorom nauki w klasach, co przyczynia się do powstawania:
1.      Lęku przed niepowodzeniami = nerwica szkolna,
2.      Niechęć do szkoły i nauki = wagarowanie, ucieczki, demoralizacja,
3.      Przeżywane frustracje wywołują stan napięcia psychicznego = agresja, używki.

Wychodząc naprzeciw potrzebom dzieci oferujemy im  ciekawie zorganizowane warsztaty oparte na różnych formach aktywności, przez co będziemy rozwijać zarówno sferę emocjonalną, jak i pozostałe, które mają istotne znaczenie w późniejszym radzeniu sobie dziecka z obowiązkami szkolnymi.  
Drogi Rodzicu, mamy świadomość, że niekiedy trudno we własnym zakresie umiejętnie wspierać swoją pociechę. Zapraszamy Cię do naszej placówki. Udzielimy Ci wszelkich informacji i pomożemy Twojemu dziecku z sukcesem realizować obowiązek szkolny.

Pozostajemy do dyspozycji:
- w Przedszkolu i Żłobku Tęcza, Łososina Dolna 399/obok szkoły,

- pod numerami telefonów: (18) 307 04 42 ; 517 900 465.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz