Myślą przewodnią zorganizowanych
zajęć jest wsparcie dzieci będących w wieku ‘poborowym’ do szkół, bądź w
klasach 0-1, aby później realizowany obowiązek szkolny przynosił dużo
satysfakcji
i sukcesów w nauce.
i sukcesów w nauce.
Zdajemy sobie bowiem sprawę z
tego, że obniżenie wieku szkolnego nie jest korzystne dla wszystkich dzieci,
które zmuszone są do pójścia do szkoły, kiedy jeszcze nie są na to gotowe. Podjęta nauka nie zawsze pozwala dziecku na dobrą adaptację w warunkach szkolnych
i doświadczanie sukcesów szkolnych.
Gotowość dziecka (odpowiedni poziom
rozwoju fizycznego, procesów psychicznych: poznawczych, emocjonalno –
motywacyjnych i społecznych) do tego, by mogło sprostać wymaganiom i być
podatne na systematyczne nauczanie i wychowanie zwane jest ‘dojrzałością szkolną’(wg St. Szumana).
Cechy
dziecka dojrzałego do podjęcia wymagań szkolnych:
1. Rozwój fizyczny:
·
Wzrost min. 120
cm, waga min. 23 kg = właściwa twardość kośćca, siła mięśni, odporność na
zmęczenie, odporność na choroby.
·
Koordynacja
ruchów, zdolność utrzymania równowagi, zwinność ruchów = bezpieczne poruszanie
się wśród innych dzieci, przez doświadczenia ruchowe poznaje stosunki
przestrzenne.
·
Sprawne ruchy
rąk, płynne i skoordynowane, właściwy poziom koordynacji wzrokowo – ruchowej =
właściwy poziom rysowania, pisania drobnych elementów w linijkach, odporność
ręki na zmęczenie, wykonywanie precyzyjnych czynności.
2. Procesy poznawcze:
·
Skupienie uwagi
= podporządkowanie uwagi poleceniom nauczyciela,
·
Pamięć –
trwałość, sterowność, duży zakres i tempo,
·
Spostrzeganie
wzrokowe – analiza i synteza znaków graficznych = różnicowanie elementów,
zależności między nimi, określanie stosunków ilości, wielkości, prawo – lewo,
góra – dół.
·
Spostrzeganie
słuchowe – analiza i synteza słuchowa, różnicowanie rymu i rytmu mowy = pisanie
i czytanie
·
Myślenie – rozumienie
prostych pojęć, zasad, reguł, prawidłowości = rozumienie wyjaśnień i uwag
nauczyciela,
·
Mowa –
porozumiewanie się mową wiązaną, odpowiedni zasób słów, prawidłowa wymowa
głosek = rozumienie czytanych tekstów.
3. Emocjonalność i motywacja:
·
Powoli opanowuje
emocje i uczucia,
·
Poczucie
obowiązku i odpowiedzialności za siebie,
·
Próbuje
pokonywać trudności, nie zniechęca się zbyt szybko,
·
Lubi poznawać i
dociekać = motywy poznawcze,
·
Kształtujące się
uczucia społeczne = przyjaźnie, współczucie,
4. Rozwój społeczny:
·
Poczucie
przynależności do grupy = uwagi kierowane do klasy odnosi również do siebie,
·
Rozumie zasady i
normy społeczne = stosuje je i przyswaja,
·
Dziecięcy
egocentryzm przekształca się na rzecz motywów prospołecznych,
·
Uczy się
współżycia społecznego z rówieśnikami,
·
Zdolność do
porównywania siebie z innymi = samoocena (kim jestem, na co mnie stać, jaki
jestem w relacjach z innymi).
Podjęcie
nauki szkolnej przez dzieci niedojrzałe, u których w okresie 6 mcy nie dojdzie
do przyspieszenia rozwoju w ww funkcjach doświadczają trudności w opanowaniu
materiału szkolnego z powodu braku zdolności do sprostania wymogom edukacji i
rygorom nauki w klasach, co przyczynia się do powstawania:
1.
Lęku przed
niepowodzeniami = nerwica szkolna,
2.
Niechęć do
szkoły i nauki = wagarowanie, ucieczki, demoralizacja,
3.
Przeżywane
frustracje wywołują stan napięcia psychicznego = agresja, używki.
Wychodząc naprzeciw potrzebom
dzieci oferujemy im ciekawie
zorganizowane warsztaty oparte na różnych formach aktywności, przez co będziemy
rozwijać zarówno sferę emocjonalną, jak i pozostałe, które mają istotne
znaczenie w późniejszym radzeniu sobie dziecka z obowiązkami szkolnymi.
Drogi Rodzicu, mamy świadomość,
że niekiedy trudno we własnym zakresie umiejętnie wspierać swoją pociechę.
Zapraszamy Cię do naszej placówki. Udzielimy Ci wszelkich informacji i pomożemy
Twojemu dziecku z sukcesem realizować obowiązek szkolny.
Pozostajemy do dyspozycji:
- w Przedszkolu i Żłobku Tęcza,
Łososina Dolna 399/obok szkoły,
- pod numerami telefonów: (18)
307 04 42 ; 517 900 465.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz